2024/25. õa sügise MA valikmooduli kursused

Kursusel käsitletakse eesti keele automaattöötlust praktilisest aspektist - kuidas kasutada olulisemaid meetodeid ja algoritme tekstiliste andmete analüüsimisel.

Õppejõud Kadri Muischnek, Kristiina Vaik ja Siim Orasmaa.

Kursusel tutvutakse ruumiandmete rakendusvõimalustega humanitaarteadustes, kasutades vabavaralisi rakendusi ja tarkvara (QGIS). Õpe toimub praktikumidena, aine läbimiseks tuleb lahendada jooksvalt koduseid ülesandeid ning esitada üks praktiline töö.

Kursusel tutvustakse digihumanitaaria valdkonna põhimõisteid ja uurimisküsimusi ning meetodeid nende lahendamiseks. Õppeainet annavad erinevad külalisõppejõud ning nendest sõltub kursuse täpne sisu.
2018/2019 õppeaasta kevadsemestril keskendus kursus peamiselt tekstikaevele ja -analüüsile statistikapaketiga R.

Kursuse läbiviimist toetab Euroopa Liidu Regionaalarengu Fond (Tartu Ülikooli ASTRA projekt PER ASPERA).

Õppejõud Joshua Wilbur.

Programmi ja algoritmi mõiste. Algoritmi esitusviisid, plokkskeemid. Hargnev algoritm. Tsükkel. Alamalgoritm. Tekstina püstitatud ülesande algoritmi koostamine. Programmi struktuur. Nimed. Muutujad. Tehted. Avaldised.
Loogilised avaldised, võrdlemised. Tingimusdirektiiv. Tsüklidirektiiv. Järjendid (arvumassiivid). Järjendi läbivaatamine. Alamprogrammid.

Õppejõud Reelika Suviste, Svetlana Golovko, Merilin Säde, Mark Muhhin, Priit Paluoja, Kristiina Keps.

Kursus toimub eri rühmades eri aegadel, vt täpsemalt ÕISist.

Programmi ja algoritmi mõiste. Algoritmi esitusviisid, plokkskeemid. Hargnev algoritm. Tsükkel. Alamalgoritm. Tekstina püstitatud ülesande algoritmi koostamine. Positsioonilised arvusüsteemid. Bitt, bait. Tüübid. Programmi struktuur. Nimed. Muutujad. Tehted. Avaldised. Teksti väljastamine. Loogilised avaldised, võrdlemised. Meetodid, kirjeldamine, väärtuse tagastamine, rakendamine. Tingimusdirektiiv. Tsüklidirektiiv. Üld-, eelkontrolliga ja järelkontrolliga tsüklid. Järjendid (arvumassiivid). Järjendi läbivaatamine. Järjendit tagastavad meetodid. Kahekordne tsükkel. Sõnetöötlus. Programmi sisend ja väljund. Andmevahetus failidega. Ekraanigraafika. Ülevaade erinevatest programmeerimiskeeltest. Tarkvara arendamise etapid.

Reelika Suviste, Svetlana Golovko, Merilin Säde, Priit Paluoja, Kristiina Keps, vt toimumisaegu ÕISist.

Kursusel tehakse esmast tutvust statistikapaketiga R. Õpitakse erinevaid andmestikke analüüsiks ette valmistama: kuidas andmetabelit struktureerida, kuidas erinevaid faile R-i sisse lugeda, kuidas tekste regulaaravaldiste abil teisendada. Tutvutakse deskriptiivse statistikaga ning andmete visualiseerimisega.

Õppejõud Pärtel Lippus.

Digitaalne keskkond on kultuuri ja kirjanduse uurimist kiiresti muutnud. See tähendab kultuuriandmete säilitamist ja esitamist või digidokumendi olemuse mõistmist uutmoodi, automaatset tekstianalüüsi, keerukate kultuurisüsteemide arvutimodelleerimist või andmetundlikke teooriaid (nt kultuurievolutsiooni teooria). Paraku on praegu kombeks, et kõik häguste piiride ja ebaselge definitsiooniga on "digitaalne".
Kursus on mõeldud üliõpilastele teejuhiks selles valdkondadeüleses maailmas, mis hüpleb toimetamisteooriate, geograafiliste infosüsteemide, arvutilingvistika, meediauuringute ja võrguteaduse vahel. Olemata kaugeltki ammendav, annab kursus ülevaate digihumanitaaria peamistest teemadest, lähenemistest ja ideedest, pöörates tähelepanu ka kultuuriandmete ja tekstianalüüsi ajaloole.

Õppejõud Peeter Tinits.

Kas leidsite vajaliku informatsiooni? *
Aitäh tagasiside eest!